Spółka nieruchomościowa – jak ją rozliczyć z urzędem?
Prowadzenie firmy może nastręczać wielu problemów. Wraz z początkiem 2021 r. wprowadzono do ustaw o podatkach pojęcie spółki nieruchomościowej. Warto na jej temat dowiedzieć się więcej i poznać zasady opodatkowania przy zbyciu udziałów.
Spółka nieruchomościowa – co warto wiedzieć?
Samo określenie spółki nieruchomościowej nie odnosi się tylko do spółek prawnych handlowych. Otóż także spółki cywilne mogą spełniać definicję spółki nieruchomościowej. Oznacza to, że spółkę nieruchomościową należy rozumieć jako każdy podmiot inny niż osoba fizyczna, który zobowiązany jest do sporządzenia bilansu na podstawie przepisów o rachunkowości. Oznacza to, że oprócz spółek także fundusze inwestycyjne czy niektóre fundacje mogą pełnić tę rolę. Rzecz jasna trzeba też spełnić określone warunki. A więc podmiot prawny, który rozpoczyna swoją działalność spełnia definicję spółki nieruchomościowej jeżeli na pierwszy dzień roku co najmniej 50% wartości rynkowej jego aktywów stanowiła wartość rynkowa nieruchomości. Dotyczy to zarówno aktywów bezpośrednich, jak i pośrednich, które znajdują się na terenie Polski. Jednocześnie wartość rynkowa tych nieruchomości powinna przekraczać 10 mln zł bądź też równowartość tej kwoty. Dotyczy to także sytuacji, gdy w poprzednim roku przychody z tytułu np. najmu, podnajmu oraz tytułu udziału w innych spółkach nieruchomościowych stanowiły co najmniej 60% ogółu dochodów. Wiadomym jest, że prowadzenie księgowości nie jest w tym przypadku łatwe, za to bardzo łatwo jest popełnić błąd. Dlatego też warto postawić na usługi profesjonalistów. Jeżeli chcesz uporządkować swoje finanse, sprawdź, co oferuje księgowa Mysłowice.
Informacje o udziałach w spółce nieruchomościowej – kto je składa?
Zarówno spółki nieruchomościowe, jak i ich wspólnicy są zobowiązani do przekazywania informacji dotyczących posiadanych udziałów. Dotyczy to osób, które posiadają co najmniej 5% udziałów bądź akcji, a także tych, których ogół praw i obowiązków daje im 5% praw do udziału w zysku. Wspólnicy, którzy posiadają 5% ogólnej liczby tytułów uczestnictwa są także zobowiązani do składania informacji o udziałach. Jeżeli dane spółki nieruchomościowe są podatnikami CIT, to takie informacje o udziałach muszą być przekazywane do końca 3 miesiąca po zakończeniu roku podatkowego spółki. Jeżeli spółki nieruchomościowe nie są podatnikami CIT, to te informacje należy przekazywać do końca 3 miesiąca po zakończeniu roku obrotowego. Na szczęście można to robić w formie elektronicznej, co niewątpliwie zapewnia maksimum wygody.
Jak tworzyć sprawozdania?
Rokrocznie spółki nieruchomościowe były zobowiązane do składania sprawozdań o stosowanych terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Na szczęście obecnie za sprawą nowego ładu spółki nieruchomościowe wyłączone są z tego obowiązku. Dotyczy to także spółek wchodzących w skład podatkowej grupy kapitałowej. Jest jednak małe ale. W niektórych przypadkach na spółkę nieruchomościową nałożony jest obowiązek złożenia takiego sprawozdania na zasadach przewidzianych dla pozostałych podmiotów. Dotyczy to spółek nieruchomościowych, których przychody uzyskane w roku podatkowym przekraczają wartość 50 mln euro. Zatem tak naprawdę ten przepis dotyczy bardzo małej grupy osób.
Amortyzacja w spółkach nieruchomościowych
W ramach Nowego Ładu, a raczej Polskiego Ładu wprowadzone zostały kolejne zmiany dotyczące spółki nieruchomościowej. I tak od 2022 r. takie spółki mogą zaliczać do kosztów uzyskania przychodu odpisy amortyzacyjne, ale tylko do wysokości odpisów amortyzacyjnych dokonywanych dla celów rachunkowych. Oznacza to więc, że dla amortyzacji do celów podatkowych i rachunkowych należy stosować te same stawki. W ramach nowych przepisów wprowadzone zostały także zmiany dotyczące amortyzacji zarówno budynków, jak i lokali mieszkalnych. Owa zmiana polega na wyłączeniu z kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od budynków i lokali mieszkalnych. Wcześniej takie zasady odnosiły się do gruntów. Amortyzacja tych obiektów możliwa jest do końca 2022 r. Potem trzeba się już stosować do nowych przepisów. Jak więc widzicie te zmiany nie do końca są opłacalne. W razie pytań czy wątpliwości warto skorzystać z pomocy profesjonalistów – prawników lub księgowych.